Strona 1 z 1

Wyważenie opon

PostZamieszczono: 26 sty 2012, 13:51
autor: lukasz
Po zamontowaniu opon na kołach, zarówno po raz pierwszy, jak i po ich zdjęciu w celu wykonania naprawy, należy zadbać o wyważenie opon. Niewyważone opony powodują wibracje, które mogą być męczące dla kierowcy i powodować przyspieszone, nieregularne zużywanie opon, a także niepotrzebne zużycie zawieszenia samochodu.

Niewyważone opony powodują, że samochód wibruje przy pewnych prędkościach. Może to powodować przyspieszone, nieregularne zużywanie opon, a także niepotrzebnego zużycie zawieszenia samochodu. Wyważenie opon należy kontrolować, gdy tylko wystąpią pierwsze oznaki wibracji. Najlepszym sposobem na wytłumaczenie kwestii wyważenia opon jest wytłumaczenie, czym jest brak wyważenia. Gdy opona jest zamontowana na kole, z dwóch nie do końca doskonałych przedmiotów powstaje jeden zespół. Jest praktycznie niemożliwe, aby ciężar rozkładał się precyzyjnie wokół jego środka w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Zazwyczaj w kołach występują dwa rodzaje nierównowagi: statyczna i dynamiczna.Większość zespołów odznacza się oboma tymi rodzajami naraz i wymaga dynamicznego wyważenia, aby rozkład ciężaru był równomierny. Nierównowaga statyczna występuje, gdy w oponie znajduje się ciężkie lub lekkie miejsce. Opona nie toczy się wtedy równomiernie, a koło podskakuje. Nierównowaga dynamiczna występuje, gdy nierówny ciężar znajduje się po jednej lub obu stronach bocznej linii symetrii zespołu koło-opona. Nierównowaga dynamiczna może powodować chybotanie na boki lub trzepotanie kół. Aby wyważyć koło, mechanik zakłada je na wyważarkę, która obracając je, lokalizuje cięższe części zespołu. System wyważania wskazuje następnie mechanikowi miejsca na powierzchni obręczy, gdzie ma umieścić obciążniki, aby zrekompensować nierównowagę.